2022 GIBRALTAR, SPANJE - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu 2022 GIBRALTAR, SPANJE - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu

2022 GIBRALTAR, SPANJE

Door: Frans van Buuren

Blijf op de hoogte en volg Frans van Buuren

20 November 2022 | Gibraltar, Gibraltar

GINAKER VAL DOORMIDDEN

Langs de kust, van de Balearen naar Gibraltar, kregen we mooie wind mee. Eerst zo'n 10 knopen*. Met de ginaker** op gingen we leuk vooruit.De wind trok aan naar uiteindelijk 35 knopen. Dus de ginaker er af. De ginaker val was, op een paar draden na, compleet doorgesleten. Net op tijd. En op onze enorme genua*** loopt de boot met zo'n wind niet langzamer als met genaker.

*Van knopen naar beaufort = gedeeld door 5 plus 1

**Een genaker is een soort ballonzeil die je voor het schip hijst.

***De genua is een groot voorzeil/fok.

TEGENVALLER

Op grote afstand konden we The Rock van Gibraltar al zien. Hoe dichter we bij kwamen hoe lelijker het was. Grote betonconstructies en flatgebouwen. Veel geankerde vrachtschepen en tankers. Niks romantisch haventje en stadje. Wat een desillusie.

We vonden aan de Spaanse kant een nette haven: Varadero Alcaidesa. Aan de andere van het vliegveld ligt de Engelse jachthaven.

WEG AFGEZET

Zoals gezegd; het vliegveld ligt op de grens tussen Spanje en Gibraltar. Van zee naar zee.

De weg van Spanje naar Gibraltar loopt dwars over de start-en landingsbaan. Voor het opstijgen en landen van vliegtuigen moet die weg voor het verkeer worden afgesloten.Dat gebeurt met slagbomen en spijkermatten.

Als een vliegtuig over de weg taxieet zwaaien de piloten naar de wachtende mensen.

BELASTING VRIJ

Gibraltar is belasting vrij. Daar zijn we diesel en drank gaan tanken. Het trekt ook veel toeristen die met vliegtuig of cruise schip Gibraltar aan doen. Het stadje is, van landkant, leuk, gezellig en echt Engels. De winkels zijn veelal op belasting voordeel gericht.

SEVILLA

Gelukkig hadden we nog een paar dagen om Sevilla te bezoeken. Veel Moorse en Arabische invloeden , prachtige gebouwen en parken. Wel ligt alles vrij ver uit elkaar. En er is natuurlijk veel flamingo. Daar een flamingo uitvoering bijgewoond.

HELSE KLUS

Augustus en september waren we in Nederland. We willen elk jaar een paar maanden in Nederland zijn om van alles te regelen en veel mensen te zien. Terug bij de boot wachtte ons een helse klus; het onderwaterschip gedeeltelijk kaal schuren, schilderen en in de antifouling**** zetten. Met name het schuren is vreselijk werk. We doen het nooooooit weer. Maar nu er 8 nieuwe lagen op zitten geeft het wel voldoening. En kunnen we er, hopelijk 10 to 15 jaar, tegen.

****Antie aangroei verf.

PLANNEN

We zijn nu 3 maanden in Gibraltar/La Línea de Concepción blijven hangen. Genoeg !

Zodra de boot weer te water is naar Portugal, vrienden en familie opzoeken.

Dan naar Marokko voor nieuwe kussens en op Canarische eilanden overwinteren. In het voorjaar willen wenaar de Azoren.

We houden jullie op de hoogte.

WORDT VERVOLGD

VOLGEN

Wij zijn te volgen op:

- Dit blog: sy-bruce.waarbenjij.nu ( zonder www)

- Polarsteps: Frans en Janny op wereldreishttp://www.polarsteps.com/FransvanBuuren:

- Facebook: Frans van Buuren.

- Vesselfinder en Marinetraffic: MMSI nr. 244630614

• 20 November 2022 - 22:40

Chris. :

Joh, Frans, jullie hadden ons ook aan kunnen doen in Spanje. Ik wist niet dat je in Gibraltar lag. Wij zijn inmiddels weer twee weken terug in NL. Enfin, stapje voor stapje gaan jullie dus richting de grote oversteek. Wat een leven! Echt super. Ben blij dat jullie zo genieten. Nou geen onverwacht gedoe meer en soepeltjes naar de CE. Have fun. Heel veel liefs, ook voor Janny. Chris.

• 21 November 2022 - 06:35

Monique :

Ik hoop dat je geen last krijgt van orka's

Frans van Buuren

Frans en Janny hebben een "nieuw" schip gekocht in Preveza Griekenland. Een Bruce Roberts offshore 44 uit 1994. ( 13,73 X 3,90 x 2,00 ) Dit schip is de opvolger van de Koopmans 37 met de naam SHISHCO. Het plan is om een jaartje in en rond Griekenland te blijven om het schip gereed te maken qua veiligheid en persoonlijke eisen en wensen. Dan wat rond varen op de Middellandse Zee. Naar Turkije, Kroatie, Italie en dan rustig aan richtig Gibraltar. Daar moet de keuze gemaakt worden: Of (even) terug naar Nederland of door richting Azoren en Panama kanaal. En dan verder en verder.

Actief sinds 11 Mei 2020
Totaal aantal bezoekers 12021