2022 GIBRALTAR, SPANJE, PORTUGAL - Reisverslag uit Vila Real de Santo António, Portugal van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu 2022 GIBRALTAR, SPANJE, PORTUGAL - Reisverslag uit Vila Real de Santo António, Portugal van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu

2022 GIBRALTAR, SPANJE, PORTUGAL

Door: Frans van Buuren

Blijf op de hoogte en volg Frans van Buuren

12 December 2022 | Portugal, Vila Real de Santo António

BOOT GLIJDT VAN DE STEMPELS

In het vorige blog is verteld dat de boot nieuwe antifouling* kreeg. Toen dat eindelijk klaar was moest de boot nog even verzet en opnieuw opgebokt worden om de plekken waar de stempels stonden ook te kunnen schilderen.

De kraan tilde de boot op en de 4 stempels* werden verzet. Klaar dacht iedereen.

Na een paar uur ontdekken we dat de boot begint scheef te vallen. En niet een beetje. ( zie foto )

Net voor 17.00 uur gelukkig. Beetje paniek.

Direct werden er 5 stempels bij geplaatst en voor de nacht moest de boot in de kraan hangen. 's Morgens werd de boot opnieuw opgebokt maar wel weer met 11 stempels in plaats van 4.

De door ons gebruikte siliconen antifouling bleek zo glad dat de boot steeds begon te glijden over de stempels.

*anti aangroei **steunen waar de boot op staat

STRAAT VAN GIBRALTAR

We willen naar Portugal om daar onze SOS*** zeilvrienden Cees en Joop te treffen.

De dag na het te water laten zijn we met een stevige oosten wind westwaarts gezeild.

Zeilvriend Joop ging mee om eens te ervaren hoe een zware kits**** zeilt. Hij heeft plannen om ook een wereldreis te gaan maken en oriënteert zich wat voor schip hij daarvoor wil.

Met in vlagen van 35-45 knopen wind**** in de straat van Gibraltar vliegen we over het water. Zo'n vernauwing zorgt voor een venturi werking waardoor het loeihard kan waaien.

De stuurautomaat stuurt. De boot ligt als een rots in het water. Zo rustig.

's Nachts varen we dwars door een visgebied die net even anders op de kaart staat als het in werkelijkheid is. Gelukkig blijft er niets aan de boot hangen.

***Single zeilvereniging ****tweemaster *****8-9 Beaufort

SPANJE - PORTUGAL

In de Guadiana, de rivier tussen Spanje en Portugal, aangekomen meren we af aan de Spaanse kant in Ayamonte. Daar heeft Cees ook zijn ligplaats. Het is een prima haven vlak bij het centrum. Ook het stadje is goed met winkels, pleinen en veel horeca

Aan de overkant van de rivier wonen Cees en Joop in Vila Real de Santo Antonio. Cees heeft 2 buitenhuizen voor de verhuur, Joop heeft met zijn Sigrid een flat in de stad. Elke dag vaart er een aantal keren per dag een pont heen en weer. Zo kunnen we regelmatig naar ze in Portugal en zij komen met de auto naar ons in Spanje. Er is van alles te doen in deze december maand. Zoals kerst markten, wandeltochten, winkelen, samen uit eten, enz.

HERFST STORMEN

Het is hier herfst geworden. De bladeren vallen van de bomen en het is vaak storm- en regenachtig. Winter, zoals in Nederland, zal het hier niet worden. De temperaturen blijven lekker. Overdag 15 - 20 graden, 's nachts 7 - 15 graden.

Wel veel westen en zuidwesten wind. Slecht voor onze volgende tocht naar Rabat.

Want we willen naar Marokko voor nieuwe kussens en daarna op Canarische eilanden overwinteren. In het voorjaar willen we naar de Azoren.

We houden jullie op de hoogte.

WORDT VERVOLGD

VOLGEN

Wij zijn te volgen op:

- Dit blog: sy-bruce.waarbenjij.nu ( zonder www)

- Polarsteps: Frans en Janny op wereldreishttp://www.polarsteps.com/FransvanBuuren:

- Facebook: Frans van Buuren.

- Vesselfinder en Marinetraffic: MMSI nr. 244630614

• 12 December 2022 - 15:30

Barbara :

Jeetje, wat een toestanden allemaal. Maar gelukkig nu weer veilig in een haven. De visnetten zijn natuurlijk ook afgegleden langs de nieuwe anti foulding[e-1f609]

Lieve groetjes Barbara en Peter

• 12 December 2022 - 17:15

Monique :

Wat leuk, dat jullie Cees en Joop hebben ontmoet. Doe beiden de hartelijke groeten. En wat een schrik. Gelukkig is alles goed gekomen.

• 18 December 2022 - 10:54

Winter:

Hallo Janni und Frans, ohh was für ein Schreck, glücklicherweise ist nichts weiter passiert. Wie wir auf Vesselfinder gesehen haben seid ihr bereits auf dem Weg zu den Kanaren. Wir wünschen Euch eine gute überfahrt und eine schöne Zeit. Bleibt gesund und munter, wie wir Euch kennen. Eure Segelfreunde von der Spirit...Diana und Jürgen

Frans van Buuren

Frans en Janny hebben een "nieuw" schip gekocht in Preveza Griekenland. Een Bruce Roberts offshore 44 uit 1994. ( 13,73 X 3,90 x 2,00 ) Dit schip is de opvolger van de Koopmans 37 met de naam SHISHCO. Het plan is om een jaartje in en rond Griekenland te blijven om het schip gereed te maken qua veiligheid en persoonlijke eisen en wensen. Dan wat rond varen op de Middellandse Zee. Naar Turkije, Kroatie, Italie en dan rustig aan richtig Gibraltar. Daar moet de keuze gemaakt worden: Of (even) terug naar Nederland of door richting Azoren en Panama kanaal. En dan verder en verder.

Actief sinds 11 Mei 2020
Totaal aantal bezoekers 11969