2020 GRIEKENLAND STARTPUNT - Reisverslag uit Nydri, Griekenland van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu 2020 GRIEKENLAND STARTPUNT - Reisverslag uit Nydri, Griekenland van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu

2020 GRIEKENLAND STARTPUNT

Blijf op de hoogte en volg Frans van Buuren

01 September 2020 | Griekenland, Nydri

WE HEBBEN ER GENOEG VAN.
Te lang waren we rond Preveza, Griekenland, hoe leuk ook. Hoewel Janny ook een nare ervaring had; ze werd belaagd en beroofd door Roma. Telefoon gejat. Wat een ellende. En nu gaan we weg. Zeilen, varen, whatever. De rest van de klussen moet onderweg maar gedaan worden.

KOOP EEN BOOT . . . .
Direct na de te waterlating in Aktio begon de ellende meteen al. De motor deed helemaal niets. Bleek dat de startaccu die, ondanks z'n 13,2 Volt, bij het starten terug zakte naar 3,5 Volt. Dus die accu was overleden. De motor gestart op de lichtaccu en naar de overkant van de baai gevaren. Daar ligt het stadje Preveza. Achteruit op het anker aanleggen. Alleen de boot ging alleen nog maar achteruit. Nu bleek de nieuwe keerkoppeling ( voor- en achteruit versnellingsbak ) kapot en los van de motor.
Onze wereldreis begon met 10 dagen sleutelen bij 35 graden bovendeks en 45 onderdeks.

CRUISERS GEZEGDE
Cruisen met een zeilboot is werken aan je boot op de mooiste locaties. Nu wij ook. Preveza is een heel gezellig en haast aandoenlijk plaatsje. Overdag heel vredig. Totdat de zon achter de heuvels zakt. Dan komt het leven op gang. De boulevard, de straten en de terrassen vullen zich met mensen. Van corona perikelen hebben ze hier nog niet gehoord. Wij laten ons verleiden om regelmatig uit eten te gaan. Lekker en goedkoop. Bijna elke dag hebben we nieuwe buren en horen we nieuwe verhalen. We leren elke dag.

VERKOELING
Griekenland is in juli en augustus te heet voor ons. Dat wisten we wel, maar we wilden zo graag onze reis beginnen.
Na een tijd, in de luwte van de stad, aan de boulevard te hebben gelegen is het tijd voor verkoeling op de binnenzee bij Preveza. Zeilen, ankeren, zwemmen, terrasje pakken, genieten van het vrije leven. In deze golf wemelt het van de schildpadden, bruinvissen en een stel dolfijnen. Ook die genieten van het warme water in deze golf.

OUWE TROEP
Terug in Preveza beginnen we aan het vervangen van alle ouwe troep aan boord. Antennes, radar, stootkkussens, vallen en andere lijnen, alles wordt vervangen. Sommige door nieuwe, andere door jong gebruikte spullen. Je ziet de boot opfrissen. Bijna alles hebben we in 4 kuubskisten uit Nederland meegenomen en dat is maar goed ook want hier is nog geen LED lampje te koop. Bovendien hebben ze heel weinig kennis van scheepsbenodigdheden. Bijvoorbeeld: Ze maken geen verschil tussen vallen en schoten, alles moet je voor alles kunnen gebruiken. Touw gaat per kilo. Hoe zwaarder hoe beter de kwaliteit hoe duurder.

VOLGEN
We zijn te volgen op dit Blog, Polarsteps, Facebook en straks ook op Vesselfinder.

• 01 September 2020 - 21:02

Barbara:

Wat een vervelend berichten om het avontuur mee te beginnen. Overvallen, motorpech en veel vernieuwing. Maar ook positief nieuws, lekker eten, dolfijnen en zwemmen in badwater.
    Lieve groetjes Barbara

• 01 September 2020 - 21:03

Chris:

Aan het gezicht van Janny te zien is ze er totaal klaar mee: weg wezen daar. Dat doen jullie dus ook en je verslag gelezen hebbende is dat vast verstandig.
    Hopelijk gaan jullie nu een fijne tijd tegemoet met niet teveel gedoe.
    Geniet ervan en blijf gezond.
    Liefs,
    Chris.

• 01 September 2020 - 21:51

Leo:

Gelukkig heeft Janny een goede sleutelaar meegenomen op reis....
    zo leer je je schip goed kennen !
    Veel plezier gewenscht !
    Leo

• 02 September 2020 - 09:26

Berend En Yvonne:

Het begint met veel gedoe, motorpech en overval, noem maar op maar als alles achter de rug is ben je het snel vergeten. Heel veel sterkte en vaargeluk. Groeten Yvonne en Berend.

Frans van Buuren

Frans en Janny hebben een "nieuw" schip gekocht in Preveza Griekenland. Een Bruce Roberts offshore 44 uit 1994. ( 13,73 X 3,90 x 2,00 ) Dit schip is de opvolger van de Koopmans 37 met de naam SHISHCO. Het plan is om een jaartje in en rond Griekenland te blijven om het schip gereed te maken qua veiligheid en persoonlijke eisen en wensen. Dan wat rond varen op de Middellandse Zee. Naar Turkije, Kroatie, Italie en dan rustig aan richtig Gibraltar. Daar moet de keuze gemaakt worden: Of (even) terug naar Nederland of door richting Azoren en Panama kanaal. En dan verder en verder.

Actief sinds 11 Mei 2020
Totaal aantal bezoekers 12089