2021 SICILIË - Reisverslag uit Termini Imerese, Italië van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu 2021 SICILIË - Reisverslag uit Termini Imerese, Italië van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu

2021 SICILIË

Blijf op de hoogte en volg Frans van Buuren

17 Januari 2021 | Italië, Termini Imerese

ONDER WATER GELOPEN

"Stop, stop, stop, het water in de straat komt over de motorkap, hier kun je niet verder rijden."
Zeiden we tegen Marco, de chauffeur die ons een lift had aangeboden.
Termini Imerese, waar we nu al een tijdje zijn, ligt tegen een bergrug aan. Laatst waren we in de stad toen er een zwarte wolk, die de bergrug niet over ging, zijn waterlast liet vallen. Als een tropische stortregen. Zoveel en zo lang regen hadden we nog nooit gezien. Uren achter elkaar door. Het water spoelde als rivieren door de straten naar beneden. Daar hoopte het water zich op. Daar waren wij. Gelukkig bood een jonge man, Marco, ons aan met zijn auto naar onze haven te brengen. Via vele omwegen heeft hij ons droog bij de haven gebracht.

WEER EEN ORKAAN
Na de Medicane in Griekenland leren we in Italië wat een Mistral en wat een Scirocco is. Beide stormsoorten krijgen we hier over ons heen. De Mistral vanuit het Rhone-dal, de Scirocco uit Afrika. Op 28 december een Scirocco met windsnelheden van 60 - 70 knopen. ( orkaan kracht ) Dat zijn serieuze stormen. Tijdens de storm scheurde een zonnepaneel van ons dak af, braken 6 van de 10 landvasten en ankerlijnen en liepen best veel schade op. Dagen herstel werk.

ARMOEDE
Onze fietsen zijn gejat. Ondanks dat ze met 2 slangsloten vast geketend zaten aan een hek. Weg. Maar Sicilië is arm. Veel werkloosheid, veel zwarte zaken, corruptie, veel verborgen armoede.
Sinds een tijdje sponsoren we een stel dertigers. Marco en z'n vrouw die ons gered heeft tijdens de stortbui. Hij is zonder werk, zonder uitkering, zonder toekomst. Hij helpt een paar halve dagen per week bij werk aan onze boot. Wij betalen hem en geven hier en daar wat extra.

PALERMO
Een stad met 700.000 inwoners. Zo groot als Amsterdam. Zeker hier zoveel armoede. De winkelstraten zijn prachtig en luxe. Daar buiten; pure armoede. Straathandel met rotzooi. Toch is de stad imposant ook al zijn veel prachtige gebouwen behoorlijk verwaarloosd. Een aantal toeristische gebouwen zijn schitterend. De vismarkt Ballaro en de volkswijk Vuccira zijn fantastisch om af te struinen.

GOED NIEUWS
Het is prima hier. De mensen zijn alleraardigst, de stad met de winkels vlakbij, corona gaat de goede kant op, veel vrijheid, goedkoop, goede trein verbindingen en het vliegveld dichtbij. We overwinteren hier en willen binnenkort een tijdje naar Nederland om e.e.a. te regelen en wat mensen te treffen.

VOLGEN
Wij zijn te volgen op:
- Dit blog: sy-bruce.waarbenjij.nu ( zonder www )
- Polarsteps: Frans en Janny op wereldreis http://www.polarsteps.com/FransvanBuuren:
- Facebook: Frans van Buuren.
- Vesselfinder en Marinetraffic: MMSI nr. 244630614

In de haven gingen 2 genua's, 1 grootzeil en een complete mast in puin.
De film is gemaakt toen je nog op de steiger kon lopen.

• 17 Januari 2021 - 17:11

Willem Schipper:

Ik kan steeds beginnen met: wat een belevenissen! Jullie voelen je wel thuis in zon omgeving waar je fietsen gestolen worden. Jullie willen graag wat bijzonders meemaken, maar dit alles bij elkaar is misschien wel wat veel.
    Wij gaan dinsdag weer vanuit ons huis in Frankrijk in twee dagen naar ons huis in Zwolle.Ik hoop niet dat ik daarover veel hoef te vertellen.

Veel spanning en plezier, Margot&Willem

• 17 Januari 2021 - 17:14

Christien Gazendam-Scholten:

Jeetje Frans, wat een avonturen. Nu begrijp ik dat jullie een veilige haven hebben gezocht voor de winter.
    Dank voor je verslag.
    Liefs,
    Chris.

• 17 Januari 2021 - 17:43

Leo:

Byzondere 'vakantie' zo !
    Echt genieten dus...
    Kop d'r veur !
    groet uit zonovergoten Oosternieland

• 17 Januari 2021 - 17:53

Roel Mindelo:

Wat betreft de diefstallen en de berovingen kan je net zo goed hier komen wonen. Wat betreft het weer ben je hier een STUK beter af.
    Groetjes, we wachten op jullie.
    Roel en Dudu.

• 17 Januari 2021 - 20:03

Joop:

Barre bende Frans, wat een fijn verslag weer. Ook al is het niet louter goed nieuws. Top dat jullie een 'goedkope' ;-) klusjesman hebben gevonden. Er zijn ongetwijfeld meer hele goede dan hele slechte mensen daar. Hetzelfde voor het klimaat ;-) Goede terugreis en zou het leuk vinden jullie hier eens te treffen - voor ons komt het vertrekkersbestaan ook dichterbij (zomer '22) en zou me graag warmen aan jullie inzichten. Groetjes Joop

• 18 Januari 2021 - 11:38

Berend Reindersma:

Jullie maken meer mee als wij hier in Friesland. Je ziet geen mens, vele winkels gesloten. Ook de avondklok zal niet lang meer duren. Dit begint ook te vervelen. We wachten op een coronaspuit. Elke dag een boswandeling zodat we toch onze beweging krijgen. Maar wij kunnen hier de fiets zonder slot nog steeds buiten laten staan. Geen stormen, dus we hebben niets te klagen. Een hele fijne overwintering. Groetjes Yvonne en Berend

Frans van Buuren

Frans en Janny hebben een "nieuw" schip gekocht in Preveza Griekenland. Een Bruce Roberts offshore 44 uit 1994. ( 13,73 X 3,90 x 2,00 ) Dit schip is de opvolger van de Koopmans 37 met de naam SHISHCO. Het plan is om een jaartje in en rond Griekenland te blijven om het schip gereed te maken qua veiligheid en persoonlijke eisen en wensen. Dan wat rond varen op de Middellandse Zee. Naar Turkije, Kroatie, Italie en dan rustig aan richtig Gibraltar. Daar moet de keuze gemaakt worden: Of (even) terug naar Nederland of door richting Azoren en Panama kanaal. En dan verder en verder.

Actief sinds 11 Mei 2020