2023 CANARISCHE EILANDEN - Reisverslag uit Isla de Tenerife, Spanje van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu 2023 CANARISCHE EILANDEN - Reisverslag uit Isla de Tenerife, Spanje van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu

2023 CANARISCHE EILANDEN

Door: Frans van Buuren

Blijf op de hoogte en volg Frans van Buuren

24 April 2023 | Spanje, Isla de Tenerife

BIJZONDER WEER OP DE CANARIES

Zoals al in het vorige blog aangetipt; door de orkanen op de Oceaan met golven van 12 meter lopen er rond de Canarische eilanden golven ( swell ) van 3 tot 4 meter. Ook tussen de eilanden is het niet lekker in de winter. Het waait daar vaak tussen de 25 en 45 knopen. ( Beaufort 6 tot 9 )

Hoe meer de zomer doordringt hoe rustiger het weer, de wind en de golven. Waar we nu nog brekers op de NO kust zien van 4 tot 6 meter hoog liggen in de zomer bootjes voor anker.

CALIMA

De Canarische eilanden worden bij tijd en wijle geplaagd door een calima.

Een Calima is een meteorologisch verschijnsel dat bestaat uit de aanwezigheid van stof- en zanddeeltjes in de lucht. Deze hete wind is afkomstig van het zuiden tot zuid-oosten en soms uit het oosten van de Canarische Eilanden. Soms is er zoveel stof in de lucht dat het net dikke mist is en slecht voor je ogen luchtwegen. Dit verschijnsel komt ook met name veel voor in de winter. Wij maakten een beperkte calima mee.

ANDERS

Konden we op de Middellandse Zee in de winter niet zeilen vanwege de vele stormen.Hier kan het wel. We zeilden in de winter van Ayamonte Spanje via Rabat Marokko naar de Canarische eilanden. Daar aangenaam konden we hoppend van Tenerife naar Gomera, Elhierro en La Palma.

De eilanden zijn prachtig. Hoewel Tenerife wel erg toeristisch is. Hier kun je bijna altijd in je korte broek lopen. Jassen blijven zeker in de kast. Het is eerder te warm dan te koud. Maar de zeebries verkoelt heerlijk en in de schaduw is het ook prima.

NET UITGEBARSTEN

Op de eilanden is goed te zien dat ze zijn ontstaan uit vulkaan. Van ruig onbegroeid lava tot de mooiste bossen.

Op La Palma is de vulkaan 2 jaar geleden nog uitgebarsten en 10 % van het eiland zit onder een laag zwarte lava. Heel indrukwekkend om te zien en over de, net aangelegde, wegen eroverheen te rijden.

OVERWINTEREN

De Canarische eilanden zijn prima om te overwinteren. Droog, redelijk warm, gezellige havens, betaalbaar, westers.

Ankeren is wat moeizaam. Van de orkanen op de Oceaan met golven van zo'n 12 mtr. krijgen de eilanden nog 3 - 4 mrt swell. Je doet geen oog dicht. In de zomer. als er geen orkanen zijn, kun je wel overal veilig ankeren.

CARNAVAL

We bezochten Tenerife, Gomera, Elhierro en La Palma. Met name Santa Cruz op Tenerife is een wereldstad. Daar is bijna alles te krijgen en het op één na grootste carnaval van de wereld. Wel toeristisch.

De andere eilanden zijn juist heel rustig en speciaal wandeleilanden. Overal prachtige hicks van verschillende afstanden. En mooi oh zo mooi.

WAAROM IS NEDERLAND ZO DUUR

Wat ons steeds weer opvalt dat alles overal zoveel goedkoper is als in Nederland. Terwijl de kosten van de meeste producten en diensten hetzelfde zijn. Bij voorbeeld;

Benzine € 1,24 en Diesel € 1,46 per liter.

In de supermarkt prijzen zijn iets lager.

Maar met name in de horeca vinden we de Hollandse prijzen echt belachelijk.

Hier kost een pilsje € 1,20, een goed glas wijn € 2,00 en een maaltijd gemiddeld € 15,00. Bovendien zijn de hoeveelheden zijn hier groter.Vaak nemen we met z'n tweeën 1 maaltijd. En dan krijg je zonder te vragen 2 borden en 2 bestek. Aan 1 salade heb je soms met vier man genoeg.

EN NU

Nu naar Selvagem, Madeira en Azoren.

We houden jullie op de hoogte.

WORDT VERVOLGD

VOLGEN

Wij zijn te volgen op:

- Dit blog: sy-bruce.waarbenjij.nu ( zonder www)

- Polarsteps: Frans en Janny op wereldreishttp://www.polarsteps.com/FransvanBuuren:

- Facebook: Frans van Buuren.

- Vesselfinder en Marinetraffic: MMSI nr. 244630614

• 24 April 2023 - 16:01

Piet:

Weer leuk om te lezen Frans … Ben jaloers [e-1f61c]

• 24 April 2023 - 18:35

Hannie:

Prachtig dat de dolfijnen jullie zijn komen begroeten

• 30 Augustus 2023 - 09:44

Karel Ledeboer:

Hallo Frans hier even een berichtje van Karel Ledeboer die je tegenkwam op de Spankerense rommel markt toen je samen met je zus in het kraampje zat. Mooi verslagen op door te lezen prachtig ben er ook meerdere malen geweest. vooral La Palma. Veel plezier nog een goede reis.

Frans van Buuren

Frans en Janny hebben een "nieuw" schip gekocht in Preveza Griekenland. Een Bruce Roberts offshore 44 uit 1994. ( 13,73 X 3,90 x 2,00 ) Dit schip is de opvolger van de Koopmans 37 met de naam SHISHCO. Het plan is om een jaartje in en rond Griekenland te blijven om het schip gereed te maken qua veiligheid en persoonlijke eisen en wensen. Dan wat rond varen op de Middellandse Zee. Naar Turkije, Kroatie, Italie en dan rustig aan richtig Gibraltar. Daar moet de keuze gemaakt worden: Of (even) terug naar Nederland of door richting Azoren en Panama kanaal. En dan verder en verder.

Actief sinds 11 Mei 2020