2021 MALTA GRIEKENLAND - Reisverslag uit Kýthira, Griekenland van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu 2021 MALTA GRIEKENLAND - Reisverslag uit Kýthira, Griekenland van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu

2021 MALTA GRIEKENLAND

Blijf op de hoogte en volg Frans van Buuren

16 Augustus 2021 | Griekenland, Kýthira

HET LEED VAN DE WERELD REIZIGER.
We reizen en blijven niet ergens echt lang. Als we ergens een tijdje zijn komen er wel al heel gauw vriendschappen. De meesten hier in het zuiden staan open voor elkaar. We helpen elkaar met raad en daad. Met adviesen, hulp, materiaal, kennis en soms wat geld. Met sommige nieuwe vrienden is het contact zo goed dat alle lief en leed gedeeld kan worden. Heel warm.

Als we dan weer verder reizen en onze wegen moeten scheiden is dat moeilijk van beide kanten. Gelukkig kunnen we contact houden met de huidige communicatie mogelijkheden ( App, Mail, Polarsteps, Marinetraffic en ons Blog ).

Zolang we hier op de Middellandse Zee zitten hopen we een heel aantal weer te kunnen treffen. We missen ze.

VERHUISD
We zijn weer verhuisd. Van Sicilië eerst naar Malta. Daar lijkt iedereen een boot te hebben en er ook mee te varen. In het weekend liggen de ankerbaaien bom vol. En het lijkt of ieder boot een getto blaster heeft. Veel herrie, maar gedisciplineerd. Geen 2 radio's tegelijk en er wordt nooit hard gevaren tussen de schepen.
Valetta heeft een erg mooi oud centrum.
Van Malta terug naar Griekenland. In Preveza nog wat technische zaken geregeld en lekker rondgevaren.

EINDE IONIAN
Het Ionische Zee gebied is een prachtig gebied. Veilig omdat het vaarwater bijna allemaal omsloten is door eilanden. Leuk omdat je in dagtochten van plaats naar plaats of ankerbaai kun varen. Mooi omdat elke baai en plaats zijn eigen karakter heeft. Goedkoop omdat je geen of heel weinig liggeld betaalt en het ( uit ) eten heel goedkoop is. Bovendien is de bevolking aardig en de bediening geweldig.

Maar na zoveel maanden hebben wij het Ionische Zee gebied nu wel gezien.
Het wordt er ook te druk mede door de enorme vloot huur-catamarans. Gelukkig is het corona tijd en vaart nog lang niet alles.
En wij vinden dat er te weinig wind is. Pas na 14.00 begint het te waaien en dat houdt om 18.00 ook zo weer op.
Wij kunnen zo geen zeil mijlen maken en moeten te veel motoren.

HET LAND IN
Vanuit Preveza zijn we een paar dagen naar Meteora gegaan. Daar hebben monniken en nonnen vanaf 1300 kloosters gebouwd bovenop rotsen. Mens voor mens, steen voor steen, balk voor balk met ladders, daarna takels naar boven gezeuld. Nu ga je via een trap van soms honderden treden.
Bij Katakolo zijn we met 10 zeilvrienden naar Olympia gegaan. Zeker nu er Olympische Spelen waren was het leuk om te zien waar dat ooit begonnen is.

HITTEGOLF
Net nu we op zoek gaan naar, voor ons, nieuwe vaargebieden krijgen we een hittegolf. Het is sowieso in juli en augustus al te warm voor een Hollander. De temperatuur gaat nu van 40 graden " normaal " naar 46 graden.
Met ons huis ( de boot ) kunnen we in ieder geval het water op en in.
Maar als de wind van het land komt is het net een grote föhn. Dat koelt niet, dat maakt alleen nog warmer.
We doen niets actiefs meer. Alleen varen, lezen en zwemmen.
Over de hittegolf is later vast meer te vertellen maar dat komt dan in het volgende blog.

WORDT VERVOLGD

VOLGEN
Wij zijn te volgen op:
- Dit blog: sy-bruce.waarbenjij.nu ( zonder www )
- Polarsteps: Frans en Janny op wereldreis http://www.polarsteps.com/FransvanBuuren:
- Facebook: Frans van Buuren.
- Vesselfinder en Marinetraffic: MMSI nr. 244630614

• 16 Augustus 2021 - 17:30

Roel Frerichs:

Veel plezier daar in het verre Noorden....haha.
    Roel.

• 16 Augustus 2021 - 17:42

Monique:

Hoi Frans en Janny,

Een kennis via facebook heeft een Beneteau 43 liggen in Preveza. Zijn naam is Jan Wind. Misschien ben jij hem tegengekomen. Ik zou met hem gaan zeilen, maar door de Corona en allerlei formulieren, die je moet invullen en waarvan de website dan niet werkt, ga ik maar fietsen in Nederland. Erg jammer, want ik was graag gegaan.
    Als jij hem ziet, doe hem de groeten.
    Veel plezier daar.

• 16 Augustus 2021 - 19:06

Peter De Bijl:

Ben blij weer wat over jullie avondturen te lezen.
    Gefeliciteerd met je nieuwe huis/schip Bruce Roberts maakt mooie en betrouwbare schepen.
    Ik heb twee friended die ook een Bruce hebben en de lay-out is good geplanned. Het enige waar ik een probleem mee heb is the stijle trap naar de cabin/cockpit.
    Ahoi. kijk uit naar je volgende blog.
    Veilig varen toegewenst.

• 17 Augustus 2021 - 18:26

Willem Schipper:

Weer leuk en interessant jullie wederwaardigheden te lezen. Bij ons huis in Grayan is altijd fijn, maar het weer is zeer matig. Vooral ‘s morgens is het nauwelijks de moeite op te staan. Grauw en fris. In de middag kan het beter worden. Misschien zijn jullie een beetje jaloers, wij willen wel even ruilen.

Frans van Buuren

Frans en Janny hebben een "nieuw" schip gekocht in Preveza Griekenland. Een Bruce Roberts offshore 44 uit 1994. ( 13,73 X 3,90 x 2,00 ) Dit schip is de opvolger van de Koopmans 37 met de naam SHISHCO. Het plan is om een jaartje in en rond Griekenland te blijven om het schip gereed te maken qua veiligheid en persoonlijke eisen en wensen. Dan wat rond varen op de Middellandse Zee. Naar Turkije, Kroatie, Italie en dan rustig aan richtig Gibraltar. Daar moet de keuze gemaakt worden: Of (even) terug naar Nederland of door richting Azoren en Panama kanaal. En dan verder en verder.

Actief sinds 11 Mei 2020