2021 GRIEKENLAND TURKIJE - Reisverslag uit Bodrum, Turkije van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu 2021 GRIEKENLAND TURKIJE - Reisverslag uit Bodrum, Turkije van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu

2021 GRIEKENLAND TURKIJE

Blijf op de hoogte en volg Frans van Buuren

20 September 2021 | Turkije, Bodrum

NAAR TURKIJE EN TERUG
We hebben de Siclades gedaan ( de Griekse oostelijke eilanden ) tot Turkije. Vanuit Kos zie je Turkije liggen en bij de tocht naar de volgende Griekse eilanden kwamen we op een mijl afstand van Boldrum in Turkije. Daar aanleggen of ankeren...geen denken aan. Voor je het weet is er weer iets veranderd en mag je Griekenland niet meer in.

TOCH WEER STORM
In het oosten van Griekenland is sowieso meer wind dan in het westen. Hier is een voor ons nieuw fenomeen: de Meltemi. Een storm uit het Noorden die 2 tot 5 dagen aanhoudt. Die hebben we elke 10 dagen. Dat is een paar dagen verplicht stilliggen.

BRAND IN GRIEKENLAND
Ook wij ontkwamen er niet aan. Bij het aanlopen van Kos zagen we een enorm stuk natuur in vlammen opgaan. Gelukkig stond de wind gunstig en was het vuur 's avonds weer uit. Griekenland is gort en gort droog. Op veel plaatsen is ook in de winter geen regen gevallen. Een sigaretten peuk is voldoende om een mega brand te veroorzaken.

EINDE HITTEGOLF
De hittegolf is nu wel over. De temperaturen worden dragelijk en 's nachts moet er al weer een lakentje over. Overdag kun je nu weer wat doen. De stad of de natuur in en natuurlijk weer klussen aan de boot. Het lakwerk moet weer gedaan en de stuurautomaat heeft het weer begeven. Dus toch zweten, zweten, zweten.

MICHIEL
Zoon Michiel is 10 dagen mee vanaf Kos. Gezellig en weer eens goed om elkaar een tijdje te zien en te spreken. Met hem wat eilandjes ten Noorden van Kos bezocht. Lekker uit

SICLADES
De Siclades zijn ook geweldig. Veel eilanden in groepjes bij elkaar. Als je tijd hebt kun je heel leuk groepje voor groepje doen. Steeds naar een ander groepje. Tussen de groepjes zijn de afstanden groot en de wind soms heel hard door de Meltemi's of veel te weinig wind.

AFSCHEID VAN GRIEKENLAND
Als afscheid van Griekenland gaan we nog een keer terug naar Preveza. Daar treffen we Hollandse - en Griekse vrienden. Egenolf help met de SSB radio, Ton met vervoer, Dennis doet RVS, Victor de brandstof, Tassos het eten en Dimitris de stuurautomaat.
Als dat alles klaar is scheiden onze wegen.
Wij gaan overwinteren in Termini Imerese Sicilië.

WORDT VERVOLGD

VOLGEN
Wij zijn te volgen op:
- Dit blog: sy-bruce.waarbenjij.nu ( zonder www )
- Polarsteps: Frans en Janny op wereldreis http://www.polarsteps.com/FransvanBuuren:
- Facebook: Frans van Buuren.
- Vesselfinder en Marinetraffic: MMSI nr. 244630614

• 20 Oktober 2021 - 14:24

Roel Mindelo:

Frans, Janny,

En maar avonturen!
    Meltemi, Corona, stuurautomaat, lakwerk...
    En ik maar de éne dag na de andere op mijn bankje in de zon zitten, heerlijk. Ik moet soms denken aan Leen Jongewaard: "Duifje, duifje, kom maar bij Gerritje...". Maar afijn, dat bankje kennen jullie.

• 20 Oktober 2021 - 14:53

Leo:

Mooi om jullie verslagen te lezen,
    weer es wat anders dan met schroot op pad....
    Veel plezier !

• 20 Oktober 2021 - 16:50

Andrae:

Je kunt wel een boek gaan schrijven over alles wat jullie beleven. Lekker genieten.

• 20 Oktober 2021 - 21:41

John Bernt:

Hey Frans,
    Ik heb je reizen nu al een aantal jaren gevolgd en heb enorm veel bewondering en respect hoe jullie dat allemaal durven doen. Nu weet ik ook uit onze "oude tijd" bij de SOS dat je niet voor één gat gevangen bent en altijd een oplossing vindt. Prachtig hoe je deze invulling geeft aan je leven en aan die van je partner en er echt van geniet. Doe zo verder!!

• 21 Oktober 2021 - 08:33

Christien Gazendam-Scholten:

Groot respect Frans en Janny!! Je moet het allemaal maar doen, kunnen en durven. Niks pensionado’s achter de geraniums, maar genieten van het leven. Zo moet het! Je schrijft leuk. Dank voor je bericht. Veel liefs voor jullie beiden.

• 22 Oktober 2021 - 13:05

Michiel:

Geweldige update. En leuk om ook even deel uit te maken van jullie avonturen.

Frans van Buuren

Frans en Janny hebben een "nieuw" schip gekocht in Preveza Griekenland. Een Bruce Roberts offshore 44 uit 1994. ( 13,73 X 3,90 x 2,00 ) Dit schip is de opvolger van de Koopmans 37 met de naam SHISHCO. Het plan is om een jaartje in en rond Griekenland te blijven om het schip gereed te maken qua veiligheid en persoonlijke eisen en wensen. Dan wat rond varen op de Middellandse Zee. Naar Turkije, Kroatie, Italie en dan rustig aan richtig Gibraltar. Daar moet de keuze gemaakt worden: Of (even) terug naar Nederland of door richting Azoren en Panama kanaal. En dan verder en verder.

Actief sinds 11 Mei 2020
Totaal aantal bezoekers 12096