2023 AZOREN - Reisverslag uit São Jorge, Portugal van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu 2023 AZOREN - Reisverslag uit São Jorge, Portugal van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu

2023 AZOREN

Door: Frans van Buuren

Blijf op de hoogte en volg Frans van Buuren

10 Augustus 2023 | Portugal, São Jorge

WALVISSEN ALS ZEECONTAINERS

Om een of andere reden kan ik het laatste blog niet terugvinden. Dan maar opnieuw geplaatst.

NATUUR

We hadden de Canarische Eilanden wel gehad, nu op naar de Azoren. We vertrekken van Tenerife en net noord van het eiland zitten we opeens midden tussen de walvissen. Een stel aan stuurboord en een paar vlak achter ons. Ja, zo vlakbij dat het eng was. Wat zijn die beesten dan opeens groot. Ze waren duidelijk op trektocht en gingen even snel als wij. Zo'n 4,5 - 5 knopen.( 8,5 km/h) Na een tijdje duiken ze onder en we zien ze nooit weer.

Zo'n 100 mijl noord van Tenerife ligt het eilandje Selvagem. Een natuurreservaat wat je alleen met een permit mag bezoeken. Wij met toestemming erheen. Helaas waren de golven zo heftig dat ankeren nog ging maar aan land gaan onmogelijk. 's Avonds een ware cacafonie van een meeuwensoort. Het leek wel of ze met elkaar aan het praten waren.

ZEG DAT NOG EENS

Nog een weekje op Porto Santo naast Madeira.Binnen de pieren kunt daar voor anker of aan een mooring ( vast betonanker met een touw en drijver van de haven ). We hebben een mooring. Zowel voor anker als aan de mooring is dezelfde dagprijs. Inclusief douches, toiletten, wasmachine en bewaking. Voor aan een ponton liggen in de haven betaal je alleen de eerste 3 dagen. Ik heb de havenmeester gevraagd: Zeg dat nog eens één keer! Maar zo'n plek krijg je niet gauw. De boten blijven lang liggen voor dat geld. Begrijpelijk.

AZOREN

Dan door naar de Azoren. Al eilandje hoppen overal heen. Santa Maria, Terceira, Flores, Sao Jorge en Sao Miguel. Op de eilanden treffen we familie ( Jelmer en Monique ) uit Nederland en vrienden ( Mike en Randy ) uit Sicilië/Amerika. Steeds gaan we dan met ern huurauto het eiland over. En maken onder de zeilers weer nieuwe erbij. Op Terceira treffen we Witze en Mia die we nog kennen uit 2012 in Suriname. Ze wonen nu op Terceira en hebben hun boot verkocht. De Azoren bleek ons lastiger dan we hadden gedacht. Grote afstanden tussen de eilanden en regelmatig stormachtig weer.

FEESTEN

Ook op de Azoren weten ze van feesten. Overal komen we, vaak religieuze, feesten tegen. Gratis eten en drinken, varkens aan het spit, stierenvechten in de straten.Bij dat laatste dagen de bewoners de stieren uit en moeten ze zien te ontwijken.Als de stier moe is wordt de volgende stier ingezet. Een oeroude traditie zonder bloedvergieten.

HAVENPERIKELEN

In Flores was de haven verwoest in een orkaan. Aanleggen aan de kade bleek niet fijn. De oceaan deining rolde de haven in zodat de boot vervaarlijk heen en weer gesleurd werd.

Voordat er een storm aankwam zijn we Oost gegaan. Helaas bleek Horta op Faial overvol en in Velas Sao Jorge konden we, na 1 nacht voor anker, nog net een plekje binnen krijgen.

MADEIRA / PORTO SANTO

Van de Azoren gaan we terug naar Porto Santo om naar Nederland te gaan. De haven is veilig en spot goedkoop.Bovendien kun je betaalbaar met charters naar Amsterdam dan wel Brussel.Wij via Brussel naar Nederland.

EN NU

Nu dus naar Nederland voor medische zaken en de familie en vrienden weer zien. In principe na 2 maanden weer naar de boot.

We houden jullie op de hoogte.

WORDT VERVOLGD

VOLGEN

Wij zijn te volgen op:

- Dit blog: sy-bruce.waarbenjij.nu ( zonder www)

- Polarsteps: Frans en Janny op wereldreishttp://www.polarsteps.com/FransvanBuuren:

- Facebook: Frans van Buuren.

- Vesselfinder en Marinetraffic: MMSI nr. 244630614

Frans van Buuren

Frans en Janny hebben een "nieuw" schip gekocht in Preveza Griekenland. Een Bruce Roberts offshore 44 uit 1994. ( 13,73 X 3,90 x 2,00 ) Dit schip is de opvolger van de Koopmans 37 met de naam SHISHCO. Het plan is om een jaartje in en rond Griekenland te blijven om het schip gereed te maken qua veiligheid en persoonlijke eisen en wensen. Dan wat rond varen op de Middellandse Zee. Naar Turkije, Kroatie, Italie en dan rustig aan richtig Gibraltar. Daar moet de keuze gemaakt worden: Of (even) terug naar Nederland of door richting Azoren en Panama kanaal. En dan verder en verder.

Actief sinds 11 Mei 2020