2020 GRIEKENLAND MEDICANE - Reisverslag uit Nydri, Griekenland van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu 2020 GRIEKENLAND MEDICANE - Reisverslag uit Nydri, Griekenland van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu

2020 GRIEKENLAND MEDICANE

Blijf op de hoogte en volg Frans van Buuren

19 September 2020 | Griekenland, Nydri

GEGREPEN DOOR ORKAAN LANOS
Het is 23.00 uur in Nydri. De wind jaagt met 55 - 60 knopen ( 12 Bfrt) over het dek en als je tegen de bakken water in moet kijken dan lijkt het of ze met stenen in gezicht gooien. En toch moeten we aan dek. Het anker krabt ( houdt niet ). Als we op zoek gaan naar een betere ankerplaats is de boot een speelbal in de wind en golven. En dat in de meest beschutte baai in de buurt. Er was geen ontkomen aan. De hele West kust van Griekenland werd getroffen door de Medicane LANOS. We worden keer op keer van ons anker geslagen. De hele nacht ging het door. In de ochtend toen we weer iets konden zien konden we in de storm verder op zoek naar een veilige plek. En ja hoor we vonden er één. Maar ook de volgende dag moesten we nog de wacht houden. Was het niet voor ons schip was dan wel voor een ander losgeslagen schip die ons weer bedreigde. Pas 's avonds was het ergste over en die nacht waren we niet wakker te krijgen.

MET DE MUZIEK MEE
We treffen een groep artiesten die met zo'n 15 man op 2 zeilboten al 13 jaar rondtrekken in Griekenland. Ze verdienen hun geld met optredens en muziek maken. Acrobaten, vuurspugers, jongleurs, koordansers, van alles wat. Van ons krijgen ze een partij overtollige scheepsartikelen. We krijgen een privé optreden/serenade als dank. Ze nemen ons mee naar een wijnfeest. De druiven worden met de blote voeten geplet onder de muziek van "The Sailing Circus". Ze spelen duidelijk niet voor het geld maar echt voor de lol. Gelukkig heeft de wijnboer ook nog druivensap van het jaar ervoor en dat smaakt nog beter dan het verse sap.

MINDER OMZET
Door de corona zijn er zo'n 60 % minder toeristen en dus ook 60 % minder omzet. In veel havenplaatsjes op de eilanden blijven veel terrasjes leeg. Verdrietig om te zien. Wel hebben wij altijd plaats in de havens. En dat terwijl corona in Griekenland haast niet voorkomt en al helemaal niet op de eilanden. Ook al is Griekenland, in vergelijking met Nederland, goedkoop op de eilanden vragen ze toch nog forse prijzen in de Horeca. Het vaste land is stukken goedkoper.

PARADIJS
Griekenland is voor ons en vele anderen die wij treffen een paradijs. Bijna altijd mooi weer, schitterend vaargebied, leuke plaatsjes, aardige bevolking, goedkoop, heerlijk eten en nog nooit van corona gehoord. Eind oktober begin november zal het weer hier omslaan en komt er veel regen en harde wind. We gaan binnenkort naar Sicilië om daar te overwinteren. Daar blijft het droger en zijn de havens beschutter. Bovendien blijven de charter luchthavens open en kan bezoek overkomen en wij eventueel ook goedkoop even naar Nederland.

VOLGEN
Wij zijn te volgen op dit blog, op Polarsteps en Facebook. Straks ook op Vesselfinder/Marinetraffic.

• 19 September 2020 - 20:26

Jacques Herrmann:

leuk dit/ jullie maritieme bericht even te mogen lezen, een heel ander verhaal dat met een vouwfiets tegen de win in. Overigens.., ben ik in het bezit van Di Blasi's vouwfietsen, uitermate geschikt voor aan boord, en in een wip geïnstalleerd/ opgeborgen.
    Goeie reis, en een behouden vaart naar Sicilie.! Jacques

• 19 September 2020 - 20:55

Monique:

Jullie treffen het even niet. Hopelijk komen er nu betere tijden aan. Veel plezier en geniet van jullie tocht naar Sicilië.
    Groet, Monique

• 19 September 2020 - 23:24

Gerard:

Spannende tijden voor Julie. Gelukkig alles goed gegaan.

Hou het gezond en veel plezier

• 19 September 2020 - 23:24

Gerard:

Spannende tijden voor Julie. Gelukkig alles goed gegaan.

Hou het gezond en veel plezier

• 20 September 2020 - 12:38

Berend:

Potverdorie, dan heb je toch wel een beetje geluk dat je geen averij hebt gekregen. Geniet van jullie reis naar Sicilië.

• 20 September 2020 - 17:53

Roel Mindelo:

Frans en Janny'

Hebben wij elkaar ontmoet in Mindelo CV?
    Was jij van de driewieler-scooters?
    Laat even weten, aub,

Roel van de Horizon
    Mindelo, Cabo Verde.

• 22 September 2020 - 09:35

Joop:

Wat n stoer verhaal, best luchtig verwoord- garmaar aanstaan - helemaal ih holst vd nacht. Heel knap dat jullie schadevrij zijn gebleven. Zou n zwaar(der) (rocna-) anker achteraf hebben geholpen? Ik geloof er steeds meer in dat je pas het goede anker hebt als ze je op de steiger uitlachen om dat belachelijk grote formaat. Het ga jullie goed. Ps wij zoeken nog n (alu-) vertrekkersboot met ophaalbare kiel. Mocht je er een zien... Bon breeze!

Frans van Buuren

Frans en Janny hebben een "nieuw" schip gekocht in Preveza Griekenland. Een Bruce Roberts offshore 44 uit 1994. ( 13,73 X 3,90 x 2,00 ) Dit schip is de opvolger van de Koopmans 37 met de naam SHISHCO. Het plan is om een jaartje in en rond Griekenland te blijven om het schip gereed te maken qua veiligheid en persoonlijke eisen en wensen. Dan wat rond varen op de Middellandse Zee. Naar Turkije, Kroatie, Italie en dan rustig aan richtig Gibraltar. Daar moet de keuze gemaakt worden: Of (even) terug naar Nederland of door richting Azoren en Panama kanaal. En dan verder en verder.

Actief sinds 11 Mei 2020