2022 CORSICA, BALEAREN - Reisverslag uit Corsica, Frankrijk van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu 2022 CORSICA, BALEAREN - Reisverslag uit Corsica, Frankrijk van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu

2022 CORSICA, BALEAREN

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans van Buuren

17 Juli 2022 | Frankrijk, Corsica

OP DRIFT

Na de Aeolische Eilanden en Sardinië bezochten we Corsica en de Balearen.

Stuk voor stuk mooie Eilanden, hoewel de Balearen wel heel erg toeristisch zijn.

Vinden we de Nederlandse havengelden al duur dan zakt je broek hier wel helemaal af. Voor onze 13 mtr boot vragen ze tussen de Euro 100 en 300. En als je daar dan wat voor terug krijgt. Nee, gewoon monopolistme. Boeven.

Gevolg is dat we overal ankeren. Met ons Spade anker en 4 tot 5 keer de waterdiepte aan ketting gaat dat bijna altijd goed. Bijna. Want in een mooie ankerbaai op Corsica ging het helemaal mis.Wij waren boodschappen doen en de boot ging er vandoor. De schipper van de buurboot is naar ons schip gegaan en heeft ons schip van een schipbreuk gered. Er bleek een jas om het anker te zitten die ingraven onmogelijk had gemaakt.

BIJ DE POOT GENOMEN

Mede door communicatie problemen gaat er regelmatig wat mis. Met onze Duitse vrienden, Diana en Jurgen, eten we tapas in een restaurant. We bestellen van alles en delen dat met ons vieren. Als we een Carpaccio bestellen vraagt de ober nog of het de bedoeling is om die ook met z'n vieren te delen.Wij: Ja hoor. En krijgen een bak soep met 4 lepels.

We hadden een Cazpacho, soep, besteld.

Met zus Annette, die een aantal dagen meevoer bij Sardinië, gingen we uit eten in La Maddalena,een prachtig eilanden- en vaargebied. We bestelden alle drie een visgerecht. Toen het op tafel kwam kreeg Annette, zo te zien, een bord met alleen kale spaghetti. Ze roept de ober er bij en vraagt: Waar is de vis? Dit bleek een geraspte gerookte vis te zijn die, voor ons onzichtbaar, over de spaghetti gestrooid was.

ONTDEKKINGEN

Als je op een eiland bent wil je er ook wat van zien. En niet alleen de haven of ankerbaai.

Zo gaat er op Corsica een treintje dwars overvan Ajaccio naar Bastia. Fantastisch. Dwars door de bergen. Soms even stoppen voor een koe die op de rail staat en bergie op, bergie af. Onderweg stappen veel hickers in en uit.

Op de Vulcano huurden we een open autootje, op Sardinië een scooter en op Mallorca een auto met airco om de binnenland in te gaan.

LAAT MAAR

De Balearen zijn ook best mooi maar vreselijk toeristisch. Sommige steden helemaal op Duitsers georiënteerd, de anderen op Engelsen.

De autorit op Mallorca was weer een succes. Zo mooi. Prachtige wegen met eindeloos veel (haarspeld-) bochten.

Na een aantal weken Menorca en Mallorca waren klaar met de Balearen en hebben Ibiza overgeslagen.

NIEUWE PLANNEN

Nu gaan we naar het vaste land van Spanje.

Van daar willen we via Gibraltar naar Faro.

Daar willen we de boot een paar maanden op de kant zetten om weer eens in Nederland te gaan kijken.

Onze plannen zijn gewijzigd.

Als we terug zijn uit Nederland moeten we eerst klussen. Dan blijven we voorlopig bij Marokko, Canarische eilanden en Madeira. Pas daarna willen we en naar de Azoren.

We houden jullie op de hoogte.

WORDT VERVOLGD

VOLGEN

Wij zijn te volgen op:

- Dit blog: sy-bruce.waarbenjij.nu ( zonder www)

- Polarsteps: Frans en Janny op wereldreishttp://www.polarsteps.com/FransvanBuuren:

- Facebook: Frans van Buuren.

- Vesselfinder en Marinetraffic: MMSI nr. 244630614

• 17 Augustus 2022 - 21:32

Monique :

Bij Faro kan je bij Cees Speets langsgaan. Zijn boot ligt in Ayamonte

• 18 Augustus 2022 - 10:25

Gerard Van Eeden:

Koop een boot en werk je dood.
    Okay je moet wat klussen maar dan heb je ook wat.
    In elk geval veel om te vertellen.
    En ach dat eten in het buitenland. Je wordt altijd wel een of twee keer bedrogen door de obers. Zogenaamd vanwege het niet begrijpen van de taal of de onbekendheid van de gerechten.
    Je leert ervan en bent gewaarschuwd voor het volgende adres!

Frans van Buuren

Frans en Janny hebben een "nieuw" schip gekocht in Preveza Griekenland. Een Bruce Roberts offshore 44 uit 1994. ( 13,73 X 3,90 x 2,00 ) Dit schip is de opvolger van de Koopmans 37 met de naam SHISHCO. Het plan is om een jaartje in en rond Griekenland te blijven om het schip gereed te maken qua veiligheid en persoonlijke eisen en wensen. Dan wat rond varen op de Middellandse Zee. Naar Turkije, Kroatie, Italie en dan rustig aan richtig Gibraltar. Daar moet de keuze gemaakt worden: Of (even) terug naar Nederland of door richting Azoren en Panama kanaal. En dan verder en verder.

Actief sinds 11 Mei 2020