2023 THE GAMBIA en KAAPVERDIË - Reisverslag uit Mindelo, Kaap Verdië van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu 2023 THE GAMBIA en KAAPVERDIË - Reisverslag uit Mindelo, Kaap Verdië van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu

2023 THE GAMBIA en KAAPVERDIË

Door: Frans van Buuren

Blijf op de hoogte en volg Frans van Buuren

06 Februari 2024 | Kaap Verdië, Mindelo

AFRIKA IN MET DE BOOT

Slechte navigatie

Vele enthousiaste verhalen hadden we gehoord over The Gambia. Wij erheen. 550 Nm van de Canarische eilanden.

Bij aankomst liet de navigatie het afweten en volgden we de viskotters om bij de hoofdstad Banjul te komen. Daar voor anker en inklaren.

We vonden het leuk om dat zelf te doen maar werden van het kastje naar de muur gestuurd. Immigration, Gezondheid, Customs, Vaar permit.

De kantoren een paar km van elkaar en . . . . gesloten, met lunch pause, even weg, druk met wat anders, enz. En veel formulieren invullen.

Pure armoede

Eenmaal op de rivier vonden we de eerste paar dorpjes leuk. Heel aardige en gastvrije mensen. Als je bij ze thuis komt moet je gelijk mee-eten. Dat zijn ze gewend. Met z'n allen met de hand uit één grote bak eten. Local food, best lekker. Ook de lodges en restaurants hebben local food voor ongeveer Euro 3,- per maaltijd. De markten zijn prachtig. Druk, vol, stinkend en goedkoop. Met name de vismarkt in Tanji was een belevenis. Zo veel vis, zoveel volk, zo veel werk.

De bevolking is zo arm dat met alles wat wij missen kunnen ze dol blij zijn. Kleren, pennen, papier, kapotte spullen, echt alles.

Milieu ramp

Hoewel milieu ver van ze afstaat is de rivier schoon en barst het er van de vis en de scholen dolfijnen rond de boot. Maar al het afval gaat daar in de brand, waarbij heel veel plastic. Ook enorme partijen autobanden gaan daar dag in dag uit in de fik. Voor het oog opgeruimd maar de hele wereld wordt er door vervuild. Als je door het land reist zie je vreselijk veel vuil van plastic, uitlaatgassen, stof, olie en vuilverbranding. De auto's en vrachtwagens die in Europa verboden zijn rijden massaal hier te stinken. Voor Europa uit het oog.

Vastgelopen op de rivier

De rivier op is sowieso een onderneming. Er staat veel getijstroom. Dus soms een tij voor anker om weer stroom mee te krijgen, een brug met een doorvaarthoogte van 19 meter en een afwijking van 600 meter in de navigatie. Dat laatste zorgt ervoor dat je soms, volgens de digitale kaart, op land vaart en soms boven op een ondiepte knalt waar je die niet verwacht. Au. Gelukkig bij opkomend water, dus na een half uur stress toch weer los. Wij vonden de rivier niet spectaculair. Als je heel veel gelukt hebt zie je krokodillen en nijlpaarden. Maar dat geluk hadden we niet. Wij zagen alleen eindeloos veel mangroves. Wel mooi is dat op die mangroves oesters groeien. Erg ruig en daarom worden ze daar gekookt om open te gaan en dan smaken ze ook prima.

Zandstorm

Voor de Kerst en jaarwisseling naar een niet moslimland; de Kaap Verden. Van Banjul The Gambia naar Mindelo Kaapverdië zaten we 550 mijl in een zandstorm. Dat ging wel lekker hard maar we zagen de scheepvaart pas op zo'n 2 mijl. Wat schade en alles roodbruin van het zand. Ook al is Kaapverdië nog een beetje Afrika, het is in vergelijking met The Gambia rijk en westers. Een kennis die we hoopten te treffen bleek vorig jaar overleden maar dezelfde boot boys van 11 jaar geleden stonden ons weer op te wachten.

Engelen geduld

Bij aankomst in Mindelo hadden we monteurs gevraagd voor de furler ( oprol systeem voor het voorzeil ) de ankerlier en de motor. Na 2 weken werd het onderdeel van de furler ( netjes ) gereviseerd, spullen voor de ankerlier moesten besteld worden ( levertijd 1 maand )dat willen we nu in Trinidad regelen en de monteur voor de motor kwam niet ( ondanks 6 afspraken ). Voor het laatste hebben we, na 3 weken wachten, een andere locale monteur gevonden die de klus uitsmeerde over 3 dagen. ( maar klaar maakte )

Caipirinha

Het mooiste eiland van Kaapverdië is Santo Antao. Daar zijn we een weekend naar toe gegaan met ferry en B[e-38]B. Het is een prachtig wandel eiland. Ruig, soms kaal, dan weer heel groen. Met onder andere papaya, kokospalmen, bananen, mango's en suikerriet. Van dat laatste is daar een enorme productie grog ( rum ). Vandaar dat je op Kaapverdië de lekkerste Caipirinha's kunt krijgen. Wij hebben het eiland met een auto met chauffeur verkent. Hij bracht ons naar de mooiste plekjes. Het wandelen komt wel weer als Janny's heup dat weer aankan.

Even oversteken

Een oversteek van 2200 mijl ( 3860 km ). Dat is hemelsbreed van Zwolle naar Dakar. Voor ons van Mindelo Kaapverdië naar Porto of Spain op Trinidad. Een paar dagen harde wind ( 35 knopen = Beaufort 8 ) en nare golven. Zelf sturen hoeven we gelukkig niet, dat doet de windvaan of stuurautomaat voor ons. Wij houden de koers, de zeilen en de scheepvaart in de gaten. Dag en nacht. En lezen veel.

Carnaval

Nu eerst Carnaval in Trinidad en daarna de Carieb in. Lekker eilandje hoppend van ankerbaai naar ankerbaai.

We houden jullie op de hoogte.

WORDT VERVOLGD

VOLGEN

Wij zijn te volgen op:

- Dit blog: sy-bruce.waarbenjij.nu ( zonder www)

- Polarsteps: Frans en Janny op wereldreis

- Facebook: Frans van Buuren.

- Vesselfinder en Marinetraffic: MMSI nr. 244630614 en/of BRUCE

• 06 Februari 2024 - 14:15

Joke Buddingh :

Wat een mooi en uitgebreid verslag van jullie avonturen.

• 06 Februari 2024 - 15:18

Andrae:

Fantastisch. Wat een beleving en mooie verhalen. Nu het carnaval in. Veel plezier.[e-1f60e]

• 06 Februari 2024 - 17:28

Arthur Verheijen:

Spannend, prachtig, overdenkend.......en soms ongelooflijk welke verschillen er zijn op deze kleine aarde. En wij maar klagen over CO2 en zo........Fantastisch dat jullie ons allen regelmatig op de hoogte brengen

• 07 Februari 2024 - 18:08

Petra Kop En Dick Bruckwilder:

Al die verhalen, zo herkenbaar! Onze 'Sally Lightfoot' (OVNI 43,5), is sinds Kerst 2022, na 15 jaar erop wonen/varen verkocht.

Wij hebben ook genoten van Sao Antonio met de veerpont over!. We voeren van de Kaap Verden naar Suriname, met onze zoon, en vandaar naar Trinidad in 2011. Die 'potlucks' daar met al die boaties, waren toppy.

Geniet jullie zeilreis!

Petra Dick, weer thuis in Boxmeer