DOMINICAANSE REPUBLIEK - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu DOMINICAANSE REPUBLIEK - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu
VIP-Report

DOMINICAANSE REPUBLIEK

Door: Frans van Buuren

Blijf op de hoogte en volg Frans van Buuren

26 Juni 2024 | Dominicaanse Republiek, Ciudad Trujillo

GEVLUCHT VOOR DE ORKANEN

KLUS MEKKA SINT-MAARTEN

Op Sint-Maarten is alles op nautisch gebied; tuigers, RVS bedrijven, lasbedrijven, grote scheepbenodigdheden winkels, buitenboordmotoren, electto zaken, verzendhuizen, enz. enz.

Frans kon vele klussen aanpakken en afronden. Janny was op familie bezoek in Nederland.

In zo'n lange tijd krijg je nieuwe vrienden, een biertje voor 1 dollar tijdens happy hour en 2 keer in de week salsa. Ook organiseerden we daar Koningsdag met rommelmarkt en bitterballen en al. Maar na 7 weken op één en hetzelfde eiland is het genoeg.

BROMFIETS WERELD

We wilden nog iets nieuws doen voor het orkaanseizoen. Op naar de Dominicaanse Republiek. Een aantal dagen varen met veel wind en onweersbuien. De eerste goede haven is Samana. Vlak bij de stad konden we prima voor anker en de dinghy kon er veilig op het strand liggen. Het land komt niet arm over. Overal is bedrijvigheid. Het openbaar vervoer in en om de stad gaat met bromfietsen. Achterop of in een mototaxi. Een brommer met een bakje er aanvast. Goedkoop en lekker buiten. Het leven is heel betaalbaar. Helemaal op de markt.

TE PAARD

In de korte tijd die we hadden voor het land wilden we zo veel mogelijk zien. Uitstapjes gemaakt; met de bus naar de hoofdstad Santo Domingo, met een terrein pick-up truck naar een logement in het oerwoud en met een mototaxi en op paarden naar een prachtige waterval.

Het is een schitterend gevarieerd land met oerwoud, meren, vlaktes en heel veel palmbomen. Er zijn zo'n 200 verschillende mango's te vinden op het eiland.

In februari willen we graag terug naar de Samana baai omdat dan de walvissen daar hun jongen ter wereld brengen.

VAAK OP DE FOTO

Overal hoor je latin muziek. Met name bachata. Daar staat het eiland om bekend. Maar niemand danst ! Omdat die muziek toch wat in ons los maakt maakten wij hier en daar een dansje. Op de markt, het grote plein in Santo Domingo, in een muziek café, enz. En elke keer als wij even een paar danspasjes maakten kwamen de mensen met camera's aan om ons te filmen en fotograferen.

VLUCHTEN NAAR ABC

Na 1 juni zijn we in het orkaan gebied niet verzekerd. Wegwezen. Naar de ABC eilanden. Die liggen er buiten.

We houden jullie op de hoogte.

WORDT VERVOLGD

VOLGEN

Wij zijn te volgen op:

- Dit blog: sy-bruce.waarbenjij.nu ( zonder www)

- Polarsteps: Frans en Janny op wereldreis

- Facebook: Frans van Buuren.

- Vesselfinder en Marinetraffic: MMSI nr. 244630614 en/of BRUCE

• 01 Juli 2024 - 12:16

Leo Luten:

Veilig plekje zoeken, er komt zwaar weer jullie kant op !

Groet uit tropisch Oosternieland

VIP-member
Frans van Buuren

Frans en Janny hebben een "nieuw" schip gekocht in Preveza Griekenland. Een Bruce Roberts offshore 44 uit 1994. ( 13,73 X 3,90 x 2,00 ) Dit schip is de opvolger van de Koopmans 37 met de naam SHISHCO. Het plan is om een jaartje in en rond Griekenland te blijven om het schip gereed te maken qua veiligheid en persoonlijke eisen en wensen. Dan wat rond varen op de Middellandse Zee. Naar Turkije, Kroatie, Italie en dan rustig aan richtig Gibraltar. Daar moet de keuze gemaakt worden: Of (even) terug naar Nederland of door richting Azoren en Panama kanaal. En dan verder en verder.

Actief sinds 11 Mei 2020