2021 SICILIË MALTA - Reisverslag uit Trapani, Italië van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu 2021 SICILIË MALTA - Reisverslag uit Trapani, Italië van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu

2021 SICILIË MALTA

Blijf op de hoogte en volg Frans van Buuren

01 Juni 2021 | Italië, Trapani

CORONA OPGELOPEN
"We gaan niet naar Nederland" zei ik tegen Janny toen ik zag dat haar PCR Covid test positief bleek. Dus alles maar weer annuleren; Hotel, vlucht, auto en woonruimte.
En dit was dan de tweede keer dat we niet konden vliegen. De eerste keer hadden we keurig een negatieve sneltest op zak. Maar precies op de dag dat wij gingen vliegen was de toelating veranderd van sneltest in PCR test. Dus werden we bij het inchecken al geweigerd.
Een vlucht geboekt voor een week later en toen de PCR test gedaan. Gelukkig kregen we de uitslag de volgende dag. Alleen Janny bleek positief.

KLUSBOOT
Dan maar verder klussen aan de boot. Het hele teak dek geschuurd en het mahonie in de olie gezet. Van het doghouse ( opbouw) de hele verrotte onderkant vervangen, alles geschuurd en in de lak gezet. Zonnehoesjes vervangen en eindeloos veel kleine klusjes gedaan. Hoezo met pensioen. Alle dagen werken ! Marco ( zie vorig blog ) helpt nog steeds en is een stimulans om door te gaan.

WAT NOU CODE ROOD
Sicilië is lang code rood en oranje geweest. Het vreemde hier is dat alle winkels gewoon open waren. Ook de kapper en de schoonheidssalon. Daar heeft Janny gelijk gebruik van gemaakt. Alleen de Horeca hield zich aan de codes. Initiatieven om actief eten te bezorgen of af laten halen zijn er niet.

HITTEGOLF
De winter in Sicilië is als het voor-en najaar in Nederland. Alleen zijn er regelmatig stormen, de scirocco en mistral. Vanaf mei wordt het zo warm dat je dat in Nederland een hittegolf zou noemen. De zware stormen zijn dan voorbij. Het is hier veel minder drukkend warm en redelijk te doen. Bovendien kunnen we, als we af willen koelen, zo de zee in.
We waren best wel jaloers toen heel Nederland op de schaats stond. De temperatuur is meest zo 10 tot 17 graden. Maar we hadden ook wel eens een dagje met 30 graden in de schaduw en 40 in de zon. Korte broek en T-shirt.
Dan vragen we ons weer af waarom we zo nodig naar Nederland moesten.

VRIENDEN
We krijgen vrienden door toeval. Sicilaanse buren, een Fransman die hulp nodig heeft met z'n boot, een lift van Amerikanen, uit het water gered door Duise mensen, enz.,enz.
En gelijk moeten we komen eten, dingen samen ondernemen en wordt er een vriendschap gesloten alsof we elkaar al jaren kennen. Er is geen nee te koop en dat werkt dan andersom ongemerkt ook zo. Geweldig.

LEVENSGEVAARLIJK
Fietsen in deze landen is echt levensgevaarlijk. Zowel in Griekenland als in Italië houdt niemand rekening met fietsers. Je krijgt geen voorrang, geparkeerde auto's vertrekken zonder op of om te kijken, portieren worden zo voor je open gegooid en dan hebben we het nog niet over de infrastructuur waar een fiets niet in thuis past. Als er al eens een fietspad is dan is de kwaliteit zo slecht dat je er niet op kunt fietsen en overal staan auto's geparkeerd op zo'n fietspad.

AFSCHEID
We hebben overwinterd op Sicilië in Termini Imerese vlakbij Palermo. Het was er eigenlijk geweldig. Leuke haven, aardige mensen, 2 keer in de week markt, supermarkt om de hoek, stadscentrum daarachter, goedkoop en ondanks corona altijd alle winkels open. Maar na een half jaar hadden we het wel gezien. Toch is afscheid nemen moeilijk. Het was inmiddels zo vertrouwd daar. We woonden er en waren, als het ware, ingeburgerd en hebben er waardevolle vrienden gekregen.

HOPPEN
Na onze overwintering gingen we hoppend terug naar Griekenland. Palermo, Mondello, Castellammare del Golfo, San Vito lo Capo, Trapani en als laatste Valetta op Malta.
Het ene plaatsje is nog leuker dan het andere. Tot 15 mei was overal de horeca dicht. Maar een "take away" cappuccino of biertje is ook heerlijk op een bankje met zicht op zee.
Aan de kade is vaak vis te koop zo van de visser en overal in de plaatsjes stikt het van de groente stalletjes.
En dan de komende maanden hoppen in Griekenland. Het is hier code oranje, maar ook hier is alles open. We zien wel meer mondkapjes als vorig jaar en het is lang niet zo druk.

WORDT VERVOLGD

VOLGEN
Wij zijn te volgen op:
- Dit blog: sy-bruce.waarbenjij.nu ( zonder www )
- Polarsteps: Frans en Janny op wereldreis http://www.polarsteps.com/FransvanBuuren:
- Facebook: Frans van Buuren.
- Vesselfinder en Marinetraffic: MMSI nr. 244630614

• 09 Juni 2021 - 21:13

Willem Schipper:

Weer fijn wat van jullie te vernemen. Het is je niet gegund naar Nederland te gaan. Maar zoals je schrijft, de boot met alles erop en eraan is geweldig.
    Ik zit ondertussen in ons huis in Frankrijk. Dat is ook weer als vanouds, super fijn.
    Tot de volgende ronde, wij genieten met zijn allen, willem

• 10 Juni 2021 - 11:00

Joke:

Mooi verslag, zijn we weer helemaal bij. Hoe is het trouwens mogelijk dat Janny voor de 2e keer besmet is geraakt. Dacht altijd dat die kans heel klein was. Dus weer de reis naar Nederland moeten uitstellen of is het afstel?

Blijf vooral heerlijk genieten daar op jullie prachtige schip.

Groeten van ons

• 10 Juni 2021 - 21:07

Peter De Bijl:

Leuk weer wat van jullie te horen. We, nemen aan, en zijn blij dat Janny niet zo veel heeft geleden van de Corona infectie. Het is een mooi leven dat jullie hebben en we zijn erg jaloers.

Mochten jullie in 2022 naar Nederland komen laat dan even van tevoren weten. Wij hebben ook plannen on in 2022 weer eens een bezoekje naar Nederland te maken. We hopen dat de hele Corona toestand dan onder controle is. Het zou leuk zijn wanneer we het zo kunnen regelen dat we jullie ook nog eens kunnen bezoeken.

Wanneer we naar Nederland komen hebben we ook plannen om onze andere vrienden in Frankrijk, Spanje en Portugal te bezoeken. Aangezien ons favoriete land Italie is zijn we ook van plan om dan nog 2 weken daar door te brengen.
    Misschien kunnen we nog iets anders bedenken om elkaar weer te zien.

Voor nu wensen we jullie veel geluk en gezondheid toe.

Peter & Annie de Bijl, Altadena, CA-USA

Frans van Buuren

Frans en Janny hebben een "nieuw" schip gekocht in Preveza Griekenland. Een Bruce Roberts offshore 44 uit 1994. ( 13,73 X 3,90 x 2,00 ) Dit schip is de opvolger van de Koopmans 37 met de naam SHISHCO. Het plan is om een jaartje in en rond Griekenland te blijven om het schip gereed te maken qua veiligheid en persoonlijke eisen en wensen. Dan wat rond varen op de Middellandse Zee. Naar Turkije, Kroatie, Italie en dan rustig aan richtig Gibraltar. Daar moet de keuze gemaakt worden: Of (even) terug naar Nederland of door richting Azoren en Panama kanaal. En dan verder en verder.

Actief sinds 11 Mei 2020