DE CARIBISCHE EILANDEN - Reisverslag uit Philipsburg, Sint Maarten van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu DE CARIBISCHE EILANDEN - Reisverslag uit Philipsburg, Sint Maarten van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu
VIP-Report

DE CARIBISCHE EILANDEN

Door: Frans van Buuren

Blijf op de hoogte en volg Frans van Buuren

01 April 2024 | Sint Maarten, Philipsburg

Na Trinidad Tobago gaan we de Carieb in naar het Noorden. Eilandje hoppend. We slaan er een aantal over omdat we dit traject in 2013 ook al gedaan hebben. We gaan nu naar:

1. CARRIACOU

Een erg leuk en nog redelijk basic eiland. De belangrijkste baaien zijn vol jachten. Het in en uitklaren is een heel langdurige zaak. In de Carieb moet je eindeloos geduld hebben.

In één baai is een bounty-eiland. Onbewoond, wit strand en prachtige palmen.

Vlakbij is een restaurant die ons haalt en brengt voor een kreeft barbecue. Hier nog betaalbaar.

2. MAYREAU

We liggen nog niet voor anker en we hebben al een kreeft gekocht van een visser. Die gaat 's avonds in de pan. Het eilandje is lief maar heeft heel weinig te bieden.

3. CANOUAN

In de Carieb wordt, met name 's morgens, overal local food aangeboden. Op is op.

In de steden in afhaalrestaurants en in de dorpen langs de kant van de weg. Voor nog geen tientje een bak eten waar wij tweeën genoeg aan hebben. Ook wemelt het overal van de kleine cafeetjes. Om de paar huizen.

4. BEQUIA ( uitgesproken als Bekwee )

Het leukste eiland van de Carrieb. Hier leeft zwart en wit prachtig door elkaar. Iedereen gelijk. Daardoor ook restaurants in alle soorten. Bovendien is het ook een heel mooi eiland. De ankerbaai is afgeladen vol. Hier treffen we dan ook weer eens Nederlanders. Vrienden en bekenden. Weer eens gezellig uit en Nederlands praten.

5. DOMINICA

Dit is het mooiste eiland van de Carrieb. Eén groot regenwoud. Het regent er veel. In 2017 is een groot deel van het eiland verwoest door een orkaan maar nu is het alweer prachtig.

In vergelijking met 2013 is het veel rijker geworden. Misschien door alle hulp na de orkaan en omdat er elke dag een cruiseschip afmeert met zo'n 2000 gasten.

6. ST. KITTS [e-38] NEVIS

De eerste eilanden waar we nog nooit waren geweest. Misschien terecht. Want ze verschillen niet echt van de andere eilanden. Wel zijn hier apen, wat bijzonder is op de eilanden. Ze laten zich 's morgens zien en daarna zien ze ons wel en wij hun niet. Ook hier is het alleen toeristisch als er een cruiseschip ligt.

7. ST. EUSTATIUS

Een Nederlandse gemeente in de Carieb. Samen met Saba en Bonaire. Behalve de douane spreekt er bijna niemand Nederlands. Wel zien we hier en daar een Nederlandse vlag wapperen. 3 Bijzonderheden van het eiland;

A- Olie overslag. Voor de kust allemaal tankschepen en op de wal enorme olie opslag.

B - Een enorme slapende vulkaan. Prachtige hike naar de krater.

C - Fantastisch fijne bewoners. Openbaar vervoer is er nauwelijks en zo wordt je als lifter direct meegenomen en gebracht waar je ook maar heen wilt.

8. SINT MAARTEN

We zijn nu op Sint Maarten. Helemaal niets Nederlands of Caribisch. Duur, Amerikaans, US dollars, tax free shops. cruiseschepen, mega zeil- en motor jachten.

Janny gaat in april naar Nederland om haar kinderen en kleinkinderen te zien. Frans blijft aan boord voor een paar belangrijke reparaties en onderhoud.

We houden jullie op de hoogte.

WORDT VERVOLGD

VOLGEN

Wij zijn te volgen op:

- Dit blog: sy-bruce.waarbenjij.nu ( zonder www)

- Polarsteps: Frans en Janny op wereldreis

- Facebook: Frans van Buuren.

- Vesselfinder en Marinetraffic: MMSI nr. 244630614 en/of BRUCE

• 01 April 2024 - 18:31

Chris Gazendam.:

Lieve Frans, wat nou weer een mooi verslag. Wat zien jullie veel en indrukwekkende plaatsen. Totaal wat anders dan Hoogezand[e-1f92a]

Zou er jaloers van worden als ik niet zo angsthaas was. Super om te lezen. Janny goede reis naar de kids. Ook nodig en fijn dat het kan.

veel liefs,

Chris.

VIP-member
Frans van Buuren

Wij, Frans en Janny hebben eind 2019 een "nieuw" schip gekocht in Preveza Griekenland. Een Bruce Roberts offshore Ketch 44 uit 1996. ( 13,73 X 3,90 x 2,20 ) de BRUCE. Dit schip is de opvolger van de Koopmans 37 met de naam SHISHCO. Het vertrek in 2020 viel midden in de Covid epidemie. Twee jaar konden we de Middellandse Zee niet af en bleven in de zomer in Griekenland en in de winter in Sicilië. In 2023 was de corona ellende over gingen de Med. af. De wijde wereld in. Voor details kun je de blogs lezen.

Actief sinds 11 Mei 2020