2022 MAROKKO - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu 2022 MAROKKO - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Frans van Buuren Janny van der Jagt - WaarBenJij.nu

2022 MAROKKO

Door: Frans van Buuren

Blijf op de hoogte en volg Frans van Buuren

16 Januari 2023 | Marokko, Rabat

DWARS DOOR DE BRANDING

ORKAAN KRACHT

De reis van Ayamonte, op de grens van Spanje en Portugal, was pittig. We kregen net nog een restje van een storm over ons heen en zaten een uur in 55 knopen* wind.We kregen veel water over en in de kuip. Gelukkig bleef de schade beperkt.

• 55 knopen = orkaan kracht

AAANLOOP RABAT

De aanloop van Rabat is tricky. Bij laag water staat er maar 0,20 mtr. water. Een loods zou ons binnen moeten brengen. Maar er wordt niet gereageerd op marifoon, telefoon of email. We wachten op zee tot het hoog water en licht is en gaan dan voorzichtig naar binnen. Er staat een beste branding waar we doorheen moeten, maar het gaat goed.

Als we wat verder de rivier op zijn komen we bij de haven. Daar staat de havenmeester en dan hebben we wel marifoon contact. Te laat. We zijn er al.

Eerst de douane en politie. We moeten onze drone inleveren, maar naar drank wordt, gelukkig, niet gevraagd.

AMBACHTSLIEDEN

De Marokkanen zijn echte ambachtslieden. Ze maken de mooiste dingen; Stoffen, schoenen, kleding, aardewerk, enz. Wij hebben alle kussens laten vervangen en nieuw laten bekleden. Voor een prikkie. Verder nog wat hout(snij)werk laten doen.

Hier kun je heel goedkoop je boot laten refitten.

GASTVRIJHEID

Om niet alleen de haven te zien gaan er op pad. Naar Fez, Casablanca en Chefchaouen ( de blauwe stad )

Tijdens de treinreis naar Fez komen we in gesprek met een Marokkaanse vrouw. Ze nodigt ons uit om bij haar te komen eten. We nemen de uitnodiging aan en krijgen een echt Marokkaanse maaltijd aangeboden. Gezellig met de familie. Ze vertellen veel over de gebruiken. geloof en gedachten.We leren veel van ze.

MEDINA'S

Marokko heeft in de steden een medina. Dat is, zeg maar, de Altstadt met een stadsmuur er omheen.Daar stikt het van de winkeltjes en stalletjes. Deels voor de bevolking en deels voor de toeristen. Je kunt er voor een paar Euro sardientjes eten. Alles is er eigenlijk goedkoop. Een rond brood kost 1 Dirham = 10 Eurocent. Een stokbrood 1,2 Dirham = 12 cent.

BEKEURING

We huurden een auto op de luchthaven. Binnen 10 minuten hadden we een bekeuring voor 6 km te hard rijden. Ze hielden, zo te zien, dure auto's en auto's met buitenlanders aan. De Marokkaanse overtreders lieten ze hun gang gaan. Veel papierwerk en Euro 15 boete.

MILKSHAKE

De tocht van Rabat naar Tenerife was echt vervelend. De wind van achteren was goed. Maar de golven kwamen van alle kanten. We werden door elkaar geschut. Ook van Ayamonte naar Rabat en van Rabat naar Tenerife ging opstapper Joop weer mee.Hij verloor in het geslinger even zijn evenwicht en knalde met z'n hoofd tegen een raam van het doghouse. De klap was zo hard dat Joop nog dagen pijn had en er zit een barst in het onbreekbaar 8 mm polycarbonaat.

OVERWINTEREN

De Canarische eilanden zijn prima om te overwinteren. Droog, redelijk warm, gezellige havens, betaalbaar, westers.

Ankeren is wat moeizaam. Van de orkanen op de Oceaan met golven van zo'n 12 mtr. krijgen de eilanden nog 3 - 4 mrt swell. Je doet geen oog dicht. In de zomer. als er geen orkanen zijn, kun je wel overal veilig ankeren.

We houden jullie op de hoogte.

WORDT VERVOLGD

Dan over de Canarische eilanden en Madeira.

VOLGEN

Wij zijn te volgen op:

- Dit blog: sy-bruce.waarbenjij.nu ( zonder www)

- Polarsteps: Frans en Janny op wereldreishttp://www.polarsteps.com/FransvanBuuren:

- Facebook: Frans van Buuren.

- Vesselfinder en Marinetraffic: MMSI nr. 244630614

• 18 Maart 2023 - 06:21

Monique :

Jullie maken wat mee. Gezellig dat Joop mee is gegaan.

• 19 Maart 2023 - 15:31

Bertie Gevers:

Best een heftige vaart. Gelukkig nu lekker op de Canarische Eilanden van het mooie weer genieten. Mooi verslag en fijn dat we op de hoogte worden gehouden. Veel plezier nog samen.

Frans van Buuren

Frans en Janny hebben een "nieuw" schip gekocht in Preveza Griekenland. Een Bruce Roberts offshore 44 uit 1994. ( 13,73 X 3,90 x 2,00 ) Dit schip is de opvolger van de Koopmans 37 met de naam SHISHCO. Het plan is om een jaartje in en rond Griekenland te blijven om het schip gereed te maken qua veiligheid en persoonlijke eisen en wensen. Dan wat rond varen op de Middellandse Zee. Naar Turkije, Kroatie, Italie en dan rustig aan richtig Gibraltar. Daar moet de keuze gemaakt worden: Of (even) terug naar Nederland of door richting Azoren en Panama kanaal. En dan verder en verder.

Actief sinds 11 Mei 2020
Totaal aantal bezoekers 12029